برنامه‌نویس‌ها؛ با مخزنِ یوز تحریم‌ها را دور بزنید


error 403 - forbidden - access denied - ابعاد تصویر 822x522px

+ آقا احمدی! من یک ایده فوق‌العاده دارم…
– یا خدا! ایده‌ای اگه از سمت بچه‌های زیرساخت بیاد قطعا حرفی توش نیست. حالا چه ایده‌ای؟
+ قبول داری ما یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های کشور رو داریم؟ خب بیایم این زیرساخت رو با بقیه ایرانی‌ها به اشتراک بگذاریم.
– برو سر اصل مطلب. چطوری؟
+یکی از مشکلات برنامه‌نویس‌ها، دانلود و آپدیت سرویس‌های تحریمیه. مثلا کلودرا، جاوا و … این بنده‌های خدا همیشه برای نصب و آپدیت این نرم‌افزارها دردسر دارن. ما که برای کار خودمون داریم تحریم رو دور میزنیم؛ خیلی راحت میتونیم به بقیه برنامه‌نویس‌ها هم این سرویس رو بدیم تا پُشت دیوار تحریم‌ معطل نمونن.
– عالیه. فقط سرمون شلوغه الان
+ خودمون راه میندازیم آقا. شما فقط بگو اسمشو چی بذاریم
آنتی‌تحریم؟ آرشیو؟ یارشیو(یوز+آرشیو)؟ مخزن؟ فیلترنشو؟ …

این دیالوگ کوتاه ماجرای واقعی تولد سرویس جدید یوز بود. بله؛ مخزن به همین سادگی متولد شد. سرویسی که قرار است دردسرهای برنامه‌نویس‌های ایرانی را برای استفاده از نرم‌افزارهای تحریمی کم کند. اسمش هم بعد از کلی طوفان فکری، انتخاب شد. حالا داخل این مخزن چه چیزهایی پیدا می‌شود؟
مخزن آرشیوی است از نرم‌افزارهای تحریمی. نرم‌افزارهایی که هر برنامه‌نویسی به آن نیاز دارد اما برای نصب و بروزرسانی آن‌ها به دردسر می‌افتد. مخزن قرار است برای نصب و بروزرسانی جاوا، کساندرا، کلودرا، الستیک و … خیالشان را راحت کند. لیست این نرم‌افزارها با کمک برنامه‌نویسان ایرانی کامل خواهد شد. کافیست به yooz.ir/makhzan مراجعه کنند و نرم‌افزارهای تحریمی مورد نیازشان را اعلام کنند.



کسندرا cassandra ـ ابعاد تصویر 822x200px

معرفی کسندرا cassandra

یک سیستم مدیریت پایگاه داده NoSQL توزیع شده متن‌باز است که به منظور مدیریت حجم عظیمی از داده‌ها بر روی سرور‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مهمترین ویژگی کسندرا در مقایسه با پایگاه‌ داده‌های دیگر قابلیت دسترسی بالا و عدم وجود نقطه شکست واحد در سیستم است. این پایگاه داده تحت لایسنس آپاچی ارائه می‌شود.
کمپانی datastax از جمله کمپانی های توسعه دهنده کسندرا است که متاسفانه اقدام به تحریم کشور ایران نموده است. یوز هم برای دور زدن این تحریم، بسته‌های نرم‌افزاری و همچنین اسناد مروبط به مخازن datastax را در مخزن ارائه می‌کند.



کلودرا cloudera - ابعاد تصویر 822x200px

کلودرا cloudera

کلودرا یک کمپانی مستقر در ایالات متحده آمریکاست که بسته‌های نرم‌افزاری مبتنی بر آپاچی‌هادوپ و پشتیبانی مربوط به آن را ارائه می‌کند.
آپاچی اسپارک، هادوپ و اچ‌بیس از جمله مهترین ابزارهای ارائه شده توسط این کمپانی هستند. کلودرا با ارائه یک رابط کاربری وب امکان ایجاد و مدیریت کلاسترهای عظیم را به سادگی میسر می‌سازد. در سال‌های اخیر کلودرا نیز مانند بسیاری از کمپانی‌های ایالات متحده امکانات خود را برای ایران مسدود کرده است. یوز هم برای دور زدن این تحریم، بسته‌های نرم‌افزاری این کمپانی را در مخزن قرار داده و بروزرسانی می‌کند.



الاستیک سرچ elastic - ابعاد تصویر 822x200px

الاستیک سرچ Elastic Search

یک موتور جستجوی متن باز جاوایی است که بر پایه لوسین توسعه یافته است. الستیک سرچ در سال ۲۰۱۰ شروع بکار کرده است و اکنون زیر چتر آپاچی توسعه میابد. این موتور جستجو با فراهم کردن apiهایی تحت پروتکل http قابلیت نمایه سازی و جستجوی پیچیده را فراهم می سازد. متاسفانه دانلود ابزاراهای موجود در وب‌سایت elastic.co برای کاربران ایران امکان پذیر نمی‌باشد لذا موتور جستجوی یوز در اقدامی ضد تحریمی امکان دسترسی به این منابع را فراهم می‌سازد.



جاوا java - ابعاد تصویر 822x200px

جاوا JAVA

کیت توسعه جاوا یا همان JDK بزرگترین کیت توسعه نرم افزار است. این بسته نرم افزاری در حال حاضر از طریق مخازن اوراکل در دسترس می‌باشد اما با توجه به تحریم‌های انجام شده علیه ایران این بسته با استفاده از IP آدرس ایران قابل دسترس نیست. بنابراین یوز در یک اقدام ضد تحریمی سعی کرده است این بسته نرم‌افزاری را برای کاربران ایران قابل دسترس نماید. در حال حاضر بسته‌های deb آماده شده بر روی اوبونتو ۱۴.۰۴ و ۱۶.۰۴ و همچنین دبیان تست شده است. یکی از مزایای دیگر استفاده از بسته نصب ارائه شده بالاتر بودن سرعت نصب است و ترافیک لازم جهت دانلود بسته از داخل کشور عبور می‌کند لذا سرعت بیشتری خواهد داشت.

موتور جستجو یوز؛ «مخزن» را تقدیم می‌کند به تمام برنامه‌نویسان خوب کشورمان. امیدواریم مخزن زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت کسب‌وکارهای ایرانی باشد.
به امید اینکه در تمامی زمینه‌ها بتواینم خودکفا عمل کنیم.

Comments