رشد کردن میتواند مانند جادهای پُر دستانداز باشد، و رایلی
هم از این قضیه مستثنی نیست، کسی که با شروع کار پدرش در سنفرانسیسکو از
زندگی غرب میانهٔ خود جدا شده است. مانند همهٔ ما، رایلی هم توسط احساسات
خود کنترل میشود، مانند لذت، ترس، خشم، نفرت و…
آنونس انیمیشن سرنشینان inside out
درون و بیرون (فیلم ۲۰۱۵)
درون بیرون (به انگلیسی: Inside Out) یک پویانمایی رایانهای سه بعدی، کمدی-درام و ماجراجویی به کارگردانی پیت داکتر است. این انیمیشن توسط استودیوهای پیکسار ساخته شده و توسط والت دیزنی پیکچرز در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۵ عرضه شد. پیت داکتر از فیلمنامه نویسان و کارگردانهای با سابقه پیکسار است که آثار درخشانی همچون انیمیشن بالا و کارخانه هیولاها را ساخته است. پیت داکتر ایده اصلی فیلم درونِ بیرون
بر اساس احساسات و تجربیات خودش در سنین نوجوانی که بخاطر نقل مکان به
کشور دانمارک دچار تشویشهای اجتماعی شده بود نوشت. او اغلب این اوقات را
به کشیدن نقاشی پرداخت که در نهایت باعث ورود او به حرفه انیمیشن سازی شد.
در سال ۲۰۰۹ پیت داکتر متوجه تغییرات رفتار دختر یازده ساله خود
شد که شباهت زیادی به کودکی خودش داشت و برای همین تصمیم گرفت فیلمنامهای
با موضوع احساسات انسانها بنویسد. اما کار نوشتن فیلمنامه گره خورد و پیت داکتر
دچار افسردگی شد. او میترسید هیچوقت نتواند فیلمنامه را تمام کند و
مهمتر اینکه از پیکسار اخراج بشود! برای همین او سفری طولانی بدون خانواده
و دوستانش آغاز کرد و به این فکر افتاد که دلش بیش از همه برای چه چیز
پیکسار تنگ خواهد شد که جواب آن دوستان و همکارانش بود. همین نتیجهگیری
باعث شد او قطعه گمشده فیلمنامه را پیدا کند که پایهگذار اتفاقی مهم در
داستان شد. ساخت فیلم با ۴۵ انیماتور بیش از دو سال طول کشید. داکتر شخصاً
بر تمام مراحل ساخت انیمیشن نظارت داشت. سرانجام درون بیرون اکران شد و با استقبال خیره کننده منتقدان و تماشاچیان رو به رو شد.منتقدان قلم داستانی و شخصیت پردازی فیلم را ستودند. درون بیرون
در هشتاد و هشتمین مراسم اسکار نامزد دو جایزه اسکار بهترین فیلمنامه
اورجینال و بهترین انیمیشن شد که در نهایت دومی را بدست آورد. نامزد شدن یک
انیمیشن در بخش بهترین فیلمنامه به ندرت
اتفاق میفتد.
داستان
رشد کردن میتواند مانند جادهای پر دست انداز باشد، و رایلی
هم از این قضیه مستثنی نیست، کسی که با شروع کار پدرش در سن فرانسیسکو از
زندگی غرب میانهٔ خود جدا شده است. مانند همهٔ ما، رایلی هم توسط احساسات
خود کنترل میشود، مانند شادی، ترس، خشم، نفرت و غمگین شدن، این احساسات در
مرکز ذهن و فرماندهی رایلی به عنوان شخصیتهایی در این انیمیشن زندگی
میکنند و صاحب خود را در زندگی روزانهٔ خود راهنمایی میکنند. با تلاش
رایلی و احساساتش برای تنظیم خود با یک زندگی جدید، آشفتگیهایی در ذهن او
به وجود میآید. گرچه شادی، احساس اصلی و مهمترین احساس رایلی تلاش میکند
تا چیزها را مثبت نگه دارد، اما در میان احساسات دیگر برای کنار آمدن با یک
شهر، خانه و مدرسهٔ جدید تضاد وجود دارد.
ساخت فیلم
پیکسار در جشنواره ‘دیزنی ۲۳’ سال ۲۰۱۱ میلادی، اطلاعاتی دربارهٔ یک انیمیشن در حال ساخت به کارگردانی پیت داکتر که سازنده انیمیشنهای بزرگی همچون بالا و یا وال-ئی را داد، و نیز این موضوع را مطرح کرد که این انیمیشن دربارهٔ ذهن و عقل انسان مربوط میشود. همچنین این خبر را نیز مطرح کرد که مایکل آرندت که از نمایش نویسان معروف آمریکایی است، این کار را برعهده گرفته است. تا اینکه جان لستر در یک مصاحبه تلویزیونی با چارلی رز
در اوایل دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی اطلاعات بیشتری دربارهٔ این فیلم داد:
این داستان درون سر یک دختر روی میدهد، و دربارهٔ احساساتی است که به
عنوان کاراکتر در سر او به نقش میپردازند.
نقد انیمیشن
هيچ
استوديوی انيميشن سازی آمريکایی به اندازه ديزنی/پيکسار در خلق فيلمهایی
که در چندين سطح کار میکنند موفق نبوده است. از همان ابتدای کار، عوامل
اين استوديو به روايت داستانهایی که به يک اندازه مربوط به کودکان و
بزرگسالان بودند علاقه داشتهاند. مثلاً «داستان اسباب بازی ۳»(Toy Story3)
را در نظر بگيريد. اين فيلم برای بچه ها اثری پرنشاط و لذت بخش است و برای
بزرگترها تفکری تلخ و شيرين درباره گذر زمان است. نمیخواهم بگويم که
«درون»(Inside out) به اندازه «داستان اسباب بازی ۳» کاملاً درگير کننده
است، اما از بسياری از جهات مشابه میتوان آن را فيلم موفقی دانست.
«درون»
به سمت قلمرو عميق روانشناسی گام برمی دارد، اين باعث میشود که بچه های
خردسال نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. فيلم سازها (به خصوص پيت داکتر،
که انيميشنهای قبلیاش عبارتند از «کارخانه هيولاها»(Monsters Inc) و
«بالا»(Up) ) ضمن گنجاندن سکانسهای اکشن/ماجرایی بسيار، ژانر
خانوادگی-دوستانه-کمدی را برای حفظ بينندگان نوجوان انتخاب کردهاند اما
متن اصلی بدون شک پيچيدهترين محصول پيکسار تا به امروز است. اين فيلم از
عواطف انسانديسی شده برای کشف درونمايه های مربوط به اين که چگونه کُليت
شخصيت يک فرد بر اساس خاطراتش شکل میگيرد و اين که پشيمانی جزء لاينفکی از
آگاهی است استفاده میکند. عمق اين موضوع پوشالی بودن جذابيت مخلوقات
انيميشنی را نشان میدهد. نخبگان و مغزهای پيکسار احترام زيادی برای فيلم
ساز ژاپنی کهنه کار، هايائو ميازاکی، قائلند و هرگز در گذشته تا اين حد به
تکرار و تقليد حس يکی از محصولات استوديوی جيبلی ژاپن نزديک نشده بودند
.
.
شخصيت
اصلی داستان يک دختر معمولی به نام رايلی (با صدای کيتلين دياس) است. او و
مادر (ديان لين) و پدرش (کايل مک لاچلان) بنا بر دلايل کاری به منطقه Bay
Area نقل مکان میکنند. رايلی غمگين و افسرده است- چون مجبور شده از خانه
قديمی، دوستان و تيم هاکی اش دور شود. او سعی میکند خوشحال و مثبت باشد،
اما اين کار سختی است. گرچه برخی قسمتهای داستان از منظر رايلی گفته
میشوند، بخش عمده ای از ماجرا در درون مغز او شکل میگيرد. در مغز او است
که ما با پنج احساسی که عواطف و حالتهای او را کنترل میکنند، خاطراتش را
سازمان دهی میکنند و روی اعمالش تأثير میگذارند آشنا میشويم: زرد،
خوشحالی مثبت (با صداي ايمی پولر)، غمگين آبی (با صدای فيليس اسميت)، ترس
بنفش (بيل هادر)، خشم سرخ (لوئيس بلک) و انزجار سبز (ميندی کالينگ). وقتی
اتفاق بدی میافتد و شادی و غم سهواً از «اتاق کنترل» بيرون می افتند، شايد
عجيبترين فيلم جاده ای بعد از «سفر خيالی»(Fantastic Voyage): سفری از
ميان ناخودآگاه رايلی شروع میشود. در اين مسير، به چند مورد عجيب بر
میخوريم از جمله دوست خيالی دخترک در گذشته به نام بينگ بونگ (ريچارد
کايند).
«درون»
از فرايندهای روانشناسی پيچيده ای استفاده میکند و آنها را به طُرقی که
ممکن است مرتبط باشند ساده سازی میکند. فيلم بدون اين که خيلی تاريک شود
وارد آبهای عميق میشود- با لحظاتی از وخيم شدن شخصيت روبرو میشويم که
بعد از محو شدن خوشحالی و غم (و خاطرات مربوط به آنها) رخ میدهد. دخترک
خاموش میشود، نمیتواند با ديگران ارتباط برقرار کند و در نهايت تصميم به
فرار میگيرد.
در
«درون» خبری از شخصيتهای بد و خبيث نيست. اين اغلب در فيلمهای جاده ای
ديده میشود، اما کمتر میتوان سراغ آنها را در انيميشنها، که در آنها
ميل به تباين سياه و سفيد خواسته های خاصی را از فيلمنامه نويس طلب
میکنند، گرفت. با اين حال، داستان فيلم درباره شکست دادن شخصيت بد داستان
نيست، بلکه درباره عده ای موجود ناهمگون است که سعی میکنند دوباره به
تعادل برسند.
سبک
به کار رفته در فيلم اصلاً شبيه به سبک غالب پيکسار نيست. اگرچه صحنه های
«خارجی» مربوط به رايلی و والدينش با واقع گرايی طراحی شدهاند، چيزی که در
انيميشنهای مدرن به آن عادت کردهايم، صحنه های «درونی» ظاهری خيالی و
تقريباً دست ساز دارند- يعنی ظاهری لرزان و کارتونی که پيکسار قبلاً از آن
استفاده نکرده بود. اين امر نه تنها هويت منحصر به فردی به «درون» داده
است، بلکه شکل متفاوتی را در ژانری که در آن ظاهر به شدت ژنريک شده است
ايجاد کرده است (با اين حال، تکنيک سه بعدی بی فايده است- البته جای تعجب
دارد که پيکسار واقعاً از آن استفاده نکرده باشد)
.
.
در
سالهای اخير، پيکسار، با دو دنباله متوسط، يک سال بيکاری، و چند محصول
اورجينال نه چندان تماشایی (اما سرگرم کننده)، در حال زنگ زدن بوده است. به
قول معروف «درون» نشان میدهد که اين استوديو دارد روی فرم میآيد. اما
سئوال اساسی اين است که چگونه میتوان کودکان زير هشت سال را به اين اثر
ربط داد. اين فيلم از آن دسته فيلمهای سبک مينيونی با هيجان و انرژی زياد
نيست. بلکه فهم آن نياز به تفکر و تمرکز دارد. اينها بدون شک خصوصيات
تحسين برانگيزی هستند، اما آيا با فروش بالا در گيشه سنخيت دارند؟
اميدواريم که اين طور نباشد چون «درون» بهترين انيميشن
آمريکایی توليد شده
بعد از سالها است و شايسته است که همين طور هم شناخته شود.
دانلود انیمیشن Inside Out
خلاصه داستان: بعد از اینکه رایلی
کوچولو به همراه خانوادهاش به سنفرانسیسکو مهاجرت میکند، احساسات او
-شادی، ترس، ناراحتی، نفرت و عصبانیت- سعی میکنند تا خودشان را با خانه،
مدرسه و محیط جدید وفق دهند و …
مدت زمان: ۹۴ دقیقه
ژانر: انیمیشن، ماجراجویی، کمدی
Comments
Post a Comment