به جای یوز در کتاب‌ها جستجو کنید …


  
با خودمان گفتیم شاید روز «کتاب و کتاب‌خوانی» بهانه‌ی مناسبی باشد برای جستجوی چیزهایی که در دنیای وب پیدا نمی‌شود. حرف‌های مهمی هستند که فقط با خواندن کتاب متوجه آن‌ها می‌شویم. حرف‌هایی که به جای موتورهای جستجو، باید در کتاب‌ها جستجو شوند.
به بهانی روز جهانی «کتاب و کتاب‌خوانی» به لیست کتاب‌هایی که در یوز جستجو شده سر زدیم. در این پست ۱۰ کتابی که در یک سال گذشته بیشتر از همه جستجو شده‌‌اند را معرفی می‌کنیم. کتاب‌هایی که مورد توجه کاربران یوز بوده‌اند.

۱- کتاب «وضعیت آخر» اثری از «تامس آ.هریس»


«وضعیت آخر» با عنوان فرعی «من خوب هستم، شما خوب هستید» یکی از کتاب‌های مشهور روان‌شناسی به قلم تامس ای. هریس (۱۹۹۵-۱۹۱۰) با ترجمه‌ای از اسماعیل فصیح (۱۳۸۸-۱۳۱۳) است. این کتاب می‌کوشد به زبانی ساده، رویکرد روانشناسانه «تحلیل رفتار متقابل» را معرفی کرده و آنطور که در پیشگفتار توضیح داده، علم روانشناسی را به این روش به عموم مردم عرضه کند و روش‌های کاربردی واقعی برای بهبود زندگی ارائه دهد.
«تحلیل رفتار متقابل» روشی واقع‌بینانه است زیرا بیمار را با این واقعیت مواجه می‌سازد که صرف‌نظر از هر آنچه در گذشته اتفاق افتاده او خودش مسؤول آنچه در آینده اتفاق می‌افتد خواهد بود. علاوه بر این، اشخاص را قادر به تغییر می‌سازد تا بتوانند در خود یک نوع کنترل شخصی و جهت‌یابی شخصی ایجاد کنند، و همچنین به این واقعیت دست یابند که همواره آزادی حق انتخاب دارند.
یک دلیل عمده که چرا «تحلیل رفتار متقابل» چنین امید گسترده‌ای را در پر کردن شکاف‌های بین نیاز و وسیله درمان روانی به ما می‌دهد آن است که این روش، بهتر از هرجا، در گروه‌ها ثمربخش است. این یک وسیله آموزش و یادگیری است ــ نه کاوش‌های باستان‌شناسی در زیرزمین‌های روحی.
مهمترین جنبه موفقیت‌آمیز «تحلیل رفتار متقابل» این است که به بیماران وسیله‌ای می‌دهد که خودشان بتوانند از آن در همه جا استفاده کنند. هدف این کتاب آن است که این وسیله را تعریف کند. هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. مردم لازم نیست مریض باشند تا مجبور شوند آن را به کار برند.
نویسنده در جای دیگری از کتاب می‌گوید: «از اینکه اغلب مشاهده می‌کنم چگونه از همان جلسه اول مردم شروع به تغییر می‌کنند، خوب می‌شوند، رشد می‌کنند، و اولین حرکت را ــ برای خلاصی از استبداد گذشته ــ انجام می‌دهند لذت ژرفی به من دست می‌دهد.»


۲- کتاب «گریز دلپذیر» اثری از «آنا گاوالدا»


گریز دلپذیر رمانی کوتاه یا به عبارتی داستانی بلند است به قلم آنا گاوالدا بانوی رمان‌نویس فرانسوی که با لحنی ساده و گیرا از ساده‌ترین سوژه‌های ممکن بهترین‌ها را می‌نویسد و مخاطب را غرق جادوی قلم خود می‌کند.
داستان درباره‌ی چهار خواهر و برادر است که به مدت چند ساعت، به دنیا کودکیشان گریزی می‌زنند. تا بتوانند برای اندک زمانی هم که شده، زندگی روزمره و رنج‌های خود را فراموش کنند، بلکه بتوانند دوباره آن آرامش و دل خوشی را که زمانی در دوره کودکی از آن بهره‌مند بودند و امروزه از آن بی‌نصیب شده‌اند، بازیابند. «چیزی شبیه یک روز مرخصی اضافی حین خدمت، کمی مهلت، فاصله بین دو پرانتز، یک لحظه لطافت، چند ساعتی که از دیگران ربوده بودیم…»
کتاب بسیار به سادگی آغاز می‌شود و لحن آن به گفتار بسیار نزدیک است. نثری ساده و بی‌تکلف دارد. نثری که با طنزی شیرین، شخصیتی زنانه را با زبان و دغدغه‌های زنانه بیان می‌کند.
گریز دلپذیر، داستانی شخصیت محور است با دیالوگ‌هایی که گاه به خنده‌ات وا می‌دارد و گاه پا به پای شخصیت‌ها تا یک قدمی غم و نا‌امیدی پیش می‌روی. هم چون باقی کتاب‌های آناگاوالدا، جملات و عبارات زیادی می‌توان در کتاب یافت که خواندنشان شما را غرق لذت می‌کند. البته ترجمه خوب خانم الهام دارچینیان نیز، از امتیازات خوب این کتاب است که توسط انتشارات قطره به چاپ رسیده است .

۳- کتاب «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» اثری از «یوناس یوناسُن»


این کتاب سبک و ژانرش تا حد زیادی تازگی دارد. ما غالبا انتظار داریم که کتاب‌هایی در ژانرهای خالص داستانی کلاسیک، پلیسی، تاریخی، طنز و … بخوانیم و معمولا کمتر پیش می‌آید که کتابی بخوانیم که چند تا از این سبک‌ها را با هم ترکیب کرده باشد.
نویسنده کتاب «پیرمرد صدساله‌ای که از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» –یوناس یوناسون– در سوئد متولد شد و بعد از امتحان کردن مهارت‌ها‌ و شغل‌هایی مثل روزنامه‌نگاری، شانس در خانه‌اش را زد و یک شرکت بزرگ تهیه برنامه‌های تلویزیونی را تأسیس کرد. اما او که دوست داشت فراغت خودش را داشته باشد، شرکت را فروخت و با پول هنگفتی که به دست آورد، به سوئیس رفت.

۴- کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» اثری از «محسن قرائتی»

کتاب «شیوه‌های دعوت به نماز» که به بیان ویژگی‌های دعوت کننده به نماز، اصول و مبانی دعوت و شیوه‌های آن می‌پردازد، پیش از این توسط مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن به چاپ رسیده است.
محتوای این کتاب در هفت فصل شامل اهمیت دعوت به نماز، اصول و قواعد کلی دعوت به نماز، ویژگی‌های دعوت‌کنندگان به نماز، گام‌های مهم پیش از دعوت، شیوه‌ها و روش‌های دعوت به نماز، وظایف نهادها و مسئولان و آسیب‌ها و موانع دعوت است.
حجت‌الاسلام قرائتی در مقدمه کتاب می‌نویسد: گرچه درباره نماز هزاران کتاب نوشته شده، امام درون مایه، شیوه‌ها، اصول، قلم و بیان‌ها متفاوت است. این جانب نیز با اینکه از نماز خود شرمنده‌ام، کتاب‌های زیادی را برای سنین گوناگون نوشته‌ام … اما واقعیت این است که هیچ انسانی نباید به راه‌های رفته خود نگاه کند تا دچار غرور نشود، بلکه باید به راه‌های نرفته نگاه کرد تا احساس مسئولیت بیشتری در انسان پدید آید.
با توجه به استقبال علاقه‌مندان نسخه الکترونیکی این کتاب برای آسان‌سازی و در دسترس بودن آن از سوی مرکز تخصصی نماز در اختیار عموم قرار گرفته است.
سیستم عامل این کتاب الکترونیکی آندروید و دارای امکاناتی نظیر فهرست مطالب، جستجو در هر بخش، جستجو در کل کتاب، تغییر اندازه متن کتاب،
امکان برگزیده کردن مطالب، یادداشت‌برداری و غیره است. 

۵- کتاب «احیای تفکر اسلامی» اثری از «مرتضی مطهری»

احیای تفکر اسلامی مشتمل بر پنج سخنرانی استاد شهید آیت‌اللّه‌ مطهری تحت همین عنوان است که در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است. سخنرانی اول در تاریخ ۷ /۲/ ۱۳۴۹ به مناسبت یادبود مصلح اسلامی، اقبال لاهوری، درباره «اقبال و احیای فکر دینی» برگزار شده و سخنرانیهای بعدی هریک به فاصله یک هفته از سخنرانی قبلی انجام شده است.
این کتاب اولین بار همراه با بحث «نبرد حق و باطل» در سال ۱۳۶۰ منتشر شد و تاکنون هجده نوبت تجدید چاپ شده است. نظر به اینکه این موضوع با موضوع حق و باطل تناسب لازم را نداشت، از چاپ نوزدهم تصمیم بر این شد که به طور مستقل منتشر شود و طبعا از نو حروفچینی شد و نکات مربوط به زیبایی کتاب منظور گردید؛ لذا در این چاپ، کتاب به شکل بهتری عرضه می‌شود؛ امید است مورد قبول و پسند خواننده محترم واقع شود.
روشن است که موضوع «احیای تفکر اسلامی» چنانکه خود استاد شهید اشاره کرده‌اند دامنه وسیعی دارد و این پنج سخنرانی در واقع فتح بابی برای این موضوع است و البته در سایر آثار استاد نیز مباحثی در این موضوع وجود دارد، مانند آنچه که در کتاب ده گفتار تحت عنوان «احیای فکر دینی» آمده است. 

۶- کتاب «درآمدی تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران»


در این کتاب کلیاتی در رابطه با انقلاب های تاریخ ایران و به ویژه انقلاب اسلامی ایران بیان شده است.
در این کتاب مطالبی چون مفاهیم و مباحث نظری، زمینه تاریخی قیام تنباکو و مشروطه، دولت استبدادی شبه مدرن و به قدرت رسیدن رضاخان،
سلطنت محمد رضا پهلوی و تحلیل ساختار دولت وی، مخالفان دولت پهلوی،زندگی واندیشه امام، تحولات عصر جمهوری اسلامی، بازتاب انقلاب اسلامی ایران،
نگاهی به کارنامه جمهوری اسلامی و … بررسی می شود.

۷- کتاب «قانونچه فی الطب» اثری از «محمود بن محمد چغمینی خوارزمی»


این کتاب در علم طب نوشته شده است و به نوعی خلاصه کتاب قانون شیخ الرییس ابن سینا است. این کتاب ارزشمند در حوزه های علمیه قدیم در سیر علمی طب، به عنوان اولین کتاب درسی خوانده میشده است.
این نسخه نفیس به وسیله محمد عبد الاحد در سال ۱۹۰۸ میلادی تصحیح شده و به تحشیه ابی داود عبد الله الفنجانی در سال ۱۳۲۶ قمری، به ضمیمه “رساله قهریه بقراط” در مطبعه مشتاق کتابخانه کویته پاکستان انتشار یافته است. این نسخه که مورد وثوق اهل فن است کم غلط ترین نسخه قانونچه است.

۸- کتاب «من پیش از تو» اثری از «جوجو مویز»

«من پیش از تو» نخستین اثر از جوجو مویز است که به فارسی منتشر می‌شود. موضوع این رمان موضوع جوان ورزشکاری است که در اوج سلامت و ثروت به سر می‌برد و در پی یک تصادف قطع نخاع می‌شود و روی صندلی چرخ‌دار می‌نشیند. این مساله زندگی او را دگرگون می‌کند.
پرستاری که در این رمان هست می‌خواهد به این ورزشکار نوع دیگری از نگاه کردن را یاد بدهد و او را از خودکشی برهاند. در این کشمکش او به زندگی امیدوار می‌شود. حتی تا صفحه آخر رمان نیز کسی نمی‌داند که چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید برخی‌ها فکر کنند که این رمان رمانی عاشقانه و رمانتیک است اما من این تصور را ندارم. اکنون نیز درصدد هستم تا کتاب‌های دیگری از جوجو مویز را به فارسی ترجمه کنم.


۹- کتاب «خیره به خورشید» اثری از «اروین یالوم»


از ابتدای تاریخ تاکنون، فکر فناپذیری در جان ما ته نشین شده است. هزاران سال است که فیلسوفان متفکر می کوشند جراحت فناپذیری را تلطیف کنند و در ساختن زندگی هماهنگ و توأم با آرامش به یاری ما بشتابند.‏
اروین یالوم میگوید: کار من روان درمانی است و افراد زیادی را که با اضطراب مرگ درگیر بوده اند معالجه کرده ام. در جریان کار متوجه شده ام که حکمت باستانی، به خصوص حکمت فیلسوفان یونان باستان امروزه نیز مناسبت دارد.‏
او در این کتاب تلاش دارد در قالب زبانی روایی، خواننده را با تجربه و فلسفه مرگ آشنا سازد و او را از چنگال هراس از مرگ برهاند.‏



۱۰- کتاب «هنر در گذر زمان» اثری از «هلن گاردنر»


هنر در گذر زمان گاردنر: تاريخ فشرده‌ي هنر جهان ترجمه‌اي است از يكي آخرين ويراست‌هاي كتاب معروف هلن گاردنر كه مانند ويراست‌هاي پيشين‌اش پرخواننده‌ترين كتاب در اين نوع در سراسر جهان است و تاريخ هنر جهان و تحولات آن را به‌شيوه‌اي روش‌مند و دقيق بررسي مي‌كند. در اين كتاب، آثار هنري مهمِ تاريخ هنر در بستر تاريخي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي‌شان بررسي شده‌اند و وابستگي تنگاتنگ فرم و معناي آثار هنري با روزگارشان بازنموده شده است. از ويژگي‌هاي اين اثر يكي آوردنِ مطالبى توضيحى در قالب كادرهايى جدا از متن اصلى است كه ذيلِ پنج مقوله‌ي “هنر و جامعه”، “مباني معماري”، “دين و اسطوره”، “هنر از ديد هنرمندان” و “مواد و تكنيك‌ها” طرح شده‌اند. اين كادرها پيوند نزديكى با متن اصلى و موضوعاتي كه در صفحه‌هاي كناري مورد بحث قرار گرفته‌اند دارند. خصوصيت دوم گنجاندنِ يك صفحه با عنوان “نماي كلي” در پايان هر فصل است كه مهم‌ترين ويژگي‌هاي هنرِ آن دوره يا جنبش هنري را نكته‌به‌نكته بيان مي‌كند. در متن كتاب بررسي هر اثر با تصويري از آن همراه شده است و در كنار هر تصوير، مقياس كوچكي آمده كه تصوري از ابعاد واقعيِ اثر را به خواننده مي‌دهد (بيش از نيمي از تصويرهاي كتاب با چاپ چهاررنگ عرضه شده‌اند). ويژگي ديگر‏ ارائه‌ى “واژه‌نامه‌ى توصيفي” در پايان كتاب است كه شرحي موجز و دقيق از واژگان پراهميت و اصطلاح‌هاى تخصصي متن كتاب به دست مي‌دهد. هنر در گذر زمان گاردنر با ترجمه‌ي بسيار دقيق، روان و روشنِ متن، به قلم تني‌چند از مترجمان و متخصصانِ شاخصِ اين حوزه به چاپ رسيده است. از سال ۲۰۰۶ به بعد تمامي ويراست‌هاي اين اثر يك نسخه‌ي مفصل دارند و يك نسخه‌ي فشرده. اين كتاب ترجمه‌ي نسخه‌ي فشرده‌ي كتاب است. اما به دليل اهميت آشناشدنِ خوانندگان امروزي با جزئياتي بيش‌تر درباره‌ى هنر مدرن، سه فصل ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ از نسخه‌ي مفصل ترجمه شده است. ضميمه‌ى كتاب يك جدول زمانىِ تمام رنگيِ تاريخ هنر جهان در قطع بزرگ است كه در آن فهرست مختصرى از مهم‏ترين تحولات تاريخىِ هنر هر دوره‌ي خاص همراه با تصويري از آثار ممتاز آن دوره عرضه شده است. اين جدول زمانى چهار ستون افقى اصلى دارد كه به اروپا، آمريكا (شمالى و جنوبى)، آسيا و آفريقا مربوط مى‏شود، و ۳۴ ستون عمودى كه مربوط به دوره‏ هاى زمانى پياپى از سى‏هزار سال پيش‏ازميلاد تا زمان ماست

منبع :یوزنامه

Comments