جهان پس از رسانه های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی و تأثیر آن‌ها بر تغییر جهان

روزانه میلیارد ها نفر در سراسر دنیا از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این تعداد در حال افزایش است. در واقع تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۱۸، حدود ۲٫۴۴ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند و این رقم در مقایسه با ۹۷۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۰ قابل تامل است.
هم اکنون شبکه‌های اجتماعی در تمامی امور از روابط شخصی و سرگرمی گرفته تا در سر کار و مطالعات مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
علاقه رو به رشد کاربران به شبکه‌های اجتماعی نه تنها شیوه برقراری ارتباط را تغییر می‌دهد، بلکه تجارت و روش زندگی افراد در جامعه را نیز دستخوش تغییر می‌کند. کارشناسان شورای دستور کاری جهانی اعلام کرده‌اند که شبکه‌های اجتماعی به شش روش در حال تغییر دادن دنیا هستند.

-شبکه‌های اجتماعی بخش مهمی از هر نوع استراتژی تجاری به شمار می‌ آیند.۱

ظرف فقط هفت سال، اتاق‌های خبر تا حد زیادی توسط شبکه‌های اجتماعی تغییر کرده‌ اند و مهارت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر نوپا و صرفا مسئولیت گروه کوچکی در اتاق خبر به شمار نمی‌آیند بلکه شیوه اداره کل سازمان را تغییر می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی به فراتر از اتاق خبر بسط می‌یابند و این موضوع می‌ تواند به دلیل بازاریابی تجاری یا کانال‌های خدمات ارتباطی جدید مشتریان باشد. به عنوان نمونه در مطلب زیر نقش این رسانه را در تجارت الکترونیک بررسی میکنیم:
تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی کرده است. به این ترتیب در سرتاسر دنیا و حتی کشورهای نه چندان توسعه یافته تمایل به خرید و فروش و مبادلات الکترونیکی و مجازی افزایش پیدا کرده است، تا جایی که این روند باعث رشد چشمگیر شرکت‌های فعال در این عرصه شده است
 در این میان شبکه‌های اجتماعی و نفوذ هر چه بیشتر آنها در میان کاربران مختلف در تمام نقاط دنیا باعث شده است که این شبکه‌ها به ابزارهایی مناسب برای تبلیغات و تجارت الکترونیک تبدیل بشوند. ایده پست کردن و به اشتراک گذاشتن آگهی‌های تبلیغی روی سایت‌هایی مانندFacebook و Pinterest فروش وب‌سایت‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک را به طرز قابل‌توجهی افزایش داده است.
امروزه فقط بخش فروش آنلاین خرده‌فروشی واقعا به صورت مستقیم از طریق ارجاعات آمده از شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کند. با این حال حجم تجارت الکترونیک از طریق شبکه‌های اجتماعی به سرعت در حال رشد است.
به‌طور کلی میزان فروش تجارت الکترونیک از طریق شبکه‌های اجتماعی رشدی تا سه برابر بیشتر از فروش کل تجارت الکترونیک جهانی در سال گذشته میلادی داشته است

در گزارش جدید موسسه تحقیقاتی BI Intelligence میزان تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر خرده‌فروشی‌های آنلاین بررسی شده است. در این گزارش آمده است که در سال‌های اخیر، حجم زیادی از خریدهای الکترونیکی و مجازی از طریق آگهی‌های پست شده در شبکه‌های اجتماعی Facebook و Pinterest انجام شده است. در این میان کارشناسان و فعالان حوزه تجارت الکترونیک معتقدند که میزان بحث و گفت‌وگو درباره این آگهی‌های تبلیغاتی، متوسط قیمت فروش آنها و تعداد دفعات به اشتراک‌گذاری آنها عوامل موثری در افزایش میزان ارجاعات از شبکه‌های اجتماعی به وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی‌های آنلاین بوده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که 500 خرده فروشی آنلاین برتر جهان در سال 2013 درآمدی برابر 69/2 میلیارد دلار از طریق ارجاعات از شبکه‌های اجتماعی به‌دست آورده‌اند که این میزان در مقایسه با سال 2012، رشدی بیش از 60 درصد را تجربه کرده است.
این در حالی است که بازار جهانی تجارت الکترونیک در همین دوره زمانی تنها رشد 17 درصدی را برای خودش به ثبت رسانده است.تجارت الکترونیک از طریق شبکه‌های اجتماعی از نظر درآمد هم آمار بسیار بالاتری در مقایسه با کل بازار جهانی تجارت الکترونیک دارد. حالا این روند رشد گویا همچنان ادامه دارد و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که میزان خریدهای الکترونیکی از طریق شبکه‌های اجتماعی در سال‌های آینده هم افزایش پیدا می‌کند تا جایی که انتظار می‌رود شبکه‌های اجتماعی مانند Facebook و Twitter دکمه‌ای به نام «خرید» را هم در ساختار خودشان بگنجانند تا به این ترتیب کاربران این شبکه‌ها بتوانند به‌طور مستقیم از این طریق وارد وب‌سایت تجارت الکترونیک مربوطه شده و خریدشان را انجام بدهند. Facebook این کار را از ماه جولای گذشته به‌صورت آزمایشی و محدود انجام داده است و Twitter تصمیم دارد از اواخر ماه سپتامبر این کار آزمایشی را انجام بدهد.
ازآنجا که Facebook در حال حاضر بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی جهان است، انتظار می‌رود حاکم بی‌چون و چرای ارجاعات از شبکه‌های اجتماعی به وب سایت‌های تجارت الکترونیک هم باشد و به این ترتیب سهم زیادی از فروش این وب‌سایت‌ها را به خود اختصاص بدهد. آمار نشان می‌دهد که 71 درصد از کاربران اینترنت بزرگسال در آمریکا در Facebook هستند. به این ترتیب AddShoppers اعلام کرده است که سهم Facebook از درآمد حاصل از فروش مربوط به یک پست تجارت الکترونیک به‌طور متوسط برابر 58/3 دلار است. در Twitter اما این سهم برابر 85 سنت است.
این در حالی است که وب‌سایت‌های اجتماعی دیگر هم به دنبال کسب سهم بیشتر از این روند پررونق هستند. در این میان شبکه اجتماعی Pinterest هم سهمی حتی بیشتر از Facebook در به اشتراک‌گذاری پست‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی دارد و به این ترتیب کاربرانش را به سمت وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک سوق می‌دهد

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بانک‌های آینده باشند.۲

کاربران در آینده قادر خواهند بود اجاره خود را از طریق شبکه اجتماعی محبوبشان پرداخت کرده یا این که در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند. در واقع شبکه‌های اجتماعی در حال متحول کردن روابط بانکی هستند و خدمات‌‍ رسانی به مشتریان را ارتقا داده و به کاربران امکان ارسال پول به دیگران از طریق پلت‌فرم‌های آنلاین را می‌دهند.
شرکت‌های جدید فناور مالی در حال استفاده از رسانه‌ اجتماعی برای کمک به کاربران هستند تا آن ها بتوانند به سادگی حساب بانکی باز کنند. رسانه های اجتماعی حتی می‌توانند بر توانایی افراد برای گرفتن وام تاثیر بگذارند.
با این حال چنین موضوعی خالی از مشکل نیست و بزرگ‌ترین چالش، حفظ استانداردهای امنیتی و اطمینان از این موضوع است که مشتریان به صورت آگاهانه اطلاعات شخصی خود را ارائه می‌دهند. همچنین بانک‌ها مجبور خواهند بود سیاست‌های پیشرفته رسانه اجتماعی را اجرایی کنند.

-رسانه‌های اجتماعی در حال متحول کردن بهداشت عمومی و مراقبت‌های بهداشتی هستند.۳.

صنعت بهداشت در حال استفاده از رسانه‌های اجتماعی از طریق کمپین‌های بهداشتی یا ویزیت‌های مجازی پزشکان است.
شبکه‌های اجتماعی به گروهی از مردم از جمله بیمارانی کمک می‌کنند که از یک نوع بیماری رنج می‌برند. این شبکه‌ها همچنین مسئول تغییرات نسبی در هر دوی بهداشت فردی و عمومی بوده‌اند و به ویژه امکان به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات را برای تعداد زیادی از مردم فراهم می‌کنند.
با این حال، در حالی که این شبکه‌ها به آژانس‌های رسمی و کارشناسان در به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات به ویژه به هنگام شیوع یک اپیدمی کمک می‌کنند، خالی از نقطه‌ ضعف نیستند.
در واقع رسانه اجتماعی، نوعی جاده دو طرفه است و به غیر کارشناسان امکان به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات را می‌دهد. بنابراین صنعت بهداشت باید در آینده برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشد. همچنین، آژانس‌های بهداشتی باید جلوتر از زمان برنامه‌هایی داشته باشند تا تا بتوانند با اطلاعات اشتباه رویارو شده و به آن‌ ها واکنش نشان دهند یا این که بتوانند از اطلاعات درستی که از طریق شبکه‌ های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌ اند، محافظت کند.

.رسانه اجتماعی در حال تغییردادن چگونگی دولت‌ داری کشورهاست.۴

شبکه‌های اجتماعی چگونگی مشارکت مدنی را تغییر داده‌اند و به شهروندان این امکان را می‌دهند که منبع ایده‌ها، طرح‌ها و ابتکارات باشند. در آینده، می‌توان انتظار داشت که دولتمردان این نوع ابزار را به رسمیت بشناسند زیرا برقراری تعامل با شهروندان از طریق رسانه‌های اجتماعی آسان تر است.
در حالی که مقامات دولتی و سیاست‌گذاران زمانی مجبور بودند برای برقراری تعامل با شهروندان مسیرهای طولانی را بپیمایند، هم‌اکنون شبکه‌های شهری آنلاین ارتباط بین آن‌ها را تقویت کرده و پلتفرمی آنلاین را برای ورودی مستقیم درباره ابتکارات دولت‌ها ارائه دهند.
پیش از ظهور رسانه‌های اجتماعی، دولت‌ها و رسانه‌ های سنتی، دروازه‌بانان اطلاعات بودند. با این حال تیلور اون از دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا بر این باور است این ارتباط بسیار نمادین از طریق ظهور همزمان فناوری دیجیتال اکوسیستم رسانه‌های اجتماعی متحول شده است. رسانه‌های اجتماعی روابط و تنش‌های بین‌المللی را نیز دستخوش تغییر قرار داده‌اند

 رسانه‌های اجتماعی امکان واکنش مناسب به بلایای طبیعی را فراهم می‌ کنند.۵

از زمان ظهور رسانه‌های اجتماعی کاربران شاهد این موضوع بوده‌ اند که این رسانه ها و ابزار دیجیتالی برقراری ارتباط، چگونه به شهروندان کمک کرده که به بلایای طبیعی واکنش نشان دهند.
کاربران بیشتری در حال استفاده از رسانه اجتماعی برای مشارکت در کمک کردن به هنگام بلایای طبیعی هستند. واکنش‌ دهندگان دیجیتالی می‌تواند فورا و زمانی که یک بلای طبیعی یا مصیبت انسانی در حال رخداد است، به صورت آنلاین وارد عمل شوند و بنابراین افراد و گروه‌ها بر اساس مجموعه مهارت‌های داوطلبانه و فناورانه به سرعت فعال می‌شوند.
این افراد از وقت و مهارت‌ های فنی و همچنین شبکه‌های شخصی برای کمک به بارگیری اطلاعات جهت انجام کمک‌های بشردوستانه فعال می‌شوند. این افراد بشردوست در واقع گسست موجود در واکنش به بلایای طبیعی و انسانی در سراسر دنیا را پر می‌ کنند.
علاوه بر این شبکه های اجتماعی در تخمین میزان خسارات اقتصادی بلایای طبیعی هم میتوانند به ایفای نقش بپردازند که در مظلب ذیل به نمونه ای ازآن اشاره میکنیم:
در یک مطالعه بین المللی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر  به عنوان ابزاری برای نظارت و کنترل، ارزیابی و حتی پیش بینی سطوح خسارات اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی، مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش کلیک، این مطالعه که با همکاری دانشمندان موسسه  ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (NICTA) و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو صورت پذیرفت که در جدیدترین نسخه انتشار یافته در نشریه Science Advances  منتشر شد، به این نتیجه رسید که برآورد خسارات افتصادی ناشی از بلایای طبیعی در چندین ساعت با استفاده از اطلاعات به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی، امری ممکن است. یکی از محققان که در این تحقیق حضور داشت اذعان کرد: “تویتر، شبکه‌ای اجتماعی است که در تحقیق خود به تحلیل آن پرداخته ایم می‌تواند جهت مدیریت نظارت و کنترل  خسارت افتصادی که فجایعی مانند طوفان سندی دلیل آن بوده اند، در زمانی که ایجاد می‌شوند و حتی پیش بینی آن‌ها، مورد استفاده قرار گیرد
این مطالعه با تحلیل فعالیت تویتر قبل از طوفان سَندی، هنگام رخ دادن آن و بعد از آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت؛ طوفان سندی در سال ۲۰۱۲ رخ داد و بیش از هر طوفان دیگری بیشترین میزان خسارت را در  تاریخ آمریکا به بار آورد و خسارت افتصادی ناشی از این طوفان ۵۰،۰۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است. هزاران توییت از میلیون‌ها توییتی که موقعیت جغرافیایی آن مشخص بود و به این حادثه ویرانگر اشاره کرده‌اند، از پنجاه کلان شهر آمریکا جمع آوری شد. محقق در ادامه گفته‌های خود افزود: “مردم برای برقراری ارتباط  و تبادل اطلاعات مرتبط با این حادثه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. ما مشاهده کردیم که یک همبستگی قوی بین مسیر طوفان و فعالیت توییتر وجود دارد.”
اما نتیجه اصلی طوفان زمانی به دست آمد که اطلاعات مرتبط با فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کنار داده‌هایی مرتبط با میزان کمک تضمین شده از سوی آژانس مدیریت بحران فدرال (FEMA) و شرکت‌های بیمه، مورد بررسی و آزماش قرار گرفت. مطالعه به این نتیجه دست یافت که بین میزان متوسط استفاده هر فرد از توییتر و میزان خسارت اقتصادی ناشی از این بلایای طبیعی در چنین نواحی که توییتر در آن‌ها مورد استقاده قرار می‌گیرد، نوعی همبستگی دیده می‌شود. به عبارت دیگر هم تهدید‌های واقعی و هم تهدیدهایی که وجود آن‌ها پیش‌ بینی می‌شود، در کنار تاثیرات اقتصادی  که فجایع فیزیکی مسبب آن‌ها بوده اند، به واسطه ترکیب جریانی از پیام‌های تویتر  و قدرت آن‌ها به صورت مستقیم قابل مشاهده هستند.
علاوه بر آن محققان نتایج به دست آمده از طوفان سندی را تایید کردند و توانسته‌اند ثابت کنند که در هر مکانی که سیل و طوفان و رخ دهد و مردم به اندازه کافی برای تبادل اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، می‌توان اتفاقی مشابه با اتفاق حادثه طوفان سندی را مشاهده کرد.
در این روش، ارتباط از طریق توییتر می‌تواند این امکان را فراهم کند تا تاثیرات اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی در نواحی که تحت تاثیر این بلایا قرار گرفته‌اند، در همان زمان مورد نظارت و کنترل قرار بگیرند این روش اطلاعاتی  مازاد بر اطلاعات موجود  در حال حاضر برای ارزیابی خسارات ناشی از این بلایا مورد استفاده قرار گرفته اند، فراهم کند و همچنین فضای توزیع پیام‌های مرتبط با حادثه می‌تواند به صاحب نظران جهت نظارت و ارزیابی حوادث غیر منتظره به منظور مقابله بهتر با این حوادث، کمک کند.
صاحب نظران این موضوع را مطرح می‌کنند که میزان و شدت بلایای طبیعی به خاطر تغییرات اقلیمی در حال افزایش هستند؛ پروفسو اِستِبان مورو  که در حال حاضر در حال تحقیق بیشتر در مورد این موضوع است اذعان کرد: “پیش‌ بینی می‌شود میزان بلایای طبیعی حتی بیشتر از میزان کنونی شود، بنابراین شبکه‌های اجتماعی به ما کمک می‌کنند تا به اطلاعات تکمیل کننده مفیدی دست پیدا کنیم؛ ما در تلاش هستیم این موضوع را بفهمیم که آیا رابطه‌ای بین فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تغییر اقلیم که ما را در آینده تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، وجود دارد یا نه

-۶رسانه اجتماعی به کاربران در برخورد با بزرگ‌ترین چالش‌های دنیا از نقض حقوق بشر گرفته تا تغییرات جوی کمک می‌ کنند

این قابلیت رسانه‌های اجتماعی، افراد جدا اما دارای ذهنیت مشترک را دور هم جمع کرده تا با تغییرات جوی مبارزه کنند.
رسانه اجتماعی در واقع به ابزاری مهم برای ارائه فضا به عموم جهت مشارکت و تاثیرگذاری بر تصمیمات محیطی تبدیل شده اند که توسط شرکت‌ها و دولت‌های مسئول اتخاذ می‌ شوند. رسانه اجتماعی محیطی ایجاد کرده که مردم به چالش‌های محیطی محلی و موقعیت‌هایی دسترسی داشته باشند که بر جامعه جهانی تاثیر می‌گذارند

Comments