تفاوت هشتگ و بشتگ

تفاوت هشتگ (Hashtag) و بشتگ (Bashtag) در فضای مجازی



این روزها بسیار می‌بینیم که در شبکه‌های اجتماعی متفاوت و وب‌سایت‌ها از #هشتگ استفاده می‌کنند.
در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه‌ی هشتگ و استراتژی استفاده از آن تا ببینیم استفاده از هشتگ در فضای مجازی و اینترنت چه کمکی به ما می‌کند؟!

ماجراجویی هشتگ از فرهنگ تا زبان برنامه‌نویسی

علامت # در میان انگلیسی زبان‌ها، یک علامت جدید نیست. این علامت که Number sign نامیده می‌شد و می‌شود، خصوصاً در میان آمریکایی‌ها، به عنوان جایگزین «عدد» به‌کار می‌رود. به عنوان مثال نفر اول را با #۱ نشان می‌دهند و می‌خوانند: Number One
این علامت راهِ خود را به داخل صفحه کلید تلفن‌ها هم باز کرد و در آنجا معمولاً Hash خوانده می‌شد (خصوصاً برای کسانی که خارج از آمریکا بودند و این علامت را علامت اعداد نمی‌دانستند). حتی به کلیدی که این علامت رو آن ترسیم شده بود Hash Key می‌گفتند.
حدود سی‌سالِ پیش بود که دنیس ریچی خالق زبان برنامه‌نویسی C، تصمیم گرفت برای جداکردن کلمات کلیدی و مهم برنامه‌نویسی از سایر کلمات و عباراتی که در داخل کد برنامه می‌آمد، از علامت # استفاده کند. این علامت را در آن زمان Number Sign یا علامت عدد می‌گفتند. بنابراین برای برنامه‌نویسان مواردی مانند این‌ها به چشم آشنا شد: #include

در سال ۲۰۰۷ یکی از کابران توییتر تصمیم گرفت با استفاده از هشتگ، همان فضا را شبیه‌سازی کند. به عبارت دیگر، با استفاده از هشتگ، به تعریف موضوع و طبقه‌بندی مطالب بپردازد. 

تفاوت هشتگ و بشتگ

هشتگ ابزارِ خوبی برای اعتراض به شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌هم بوده است. سازمان‌هایی که مشتری به خودیِ خود، رسانه‌ای برای اعتراض به آن‌ها ندارد. به این نوع هشتگ، بشتگ Bashtag گفته می‌شود.
مک‌دونالد، زمانی در شبکه‌های اجتماعی خواسته بود که مردم، با هشتگ #McDStories خاطراتِ خوبِ خود را از مک دونالد تعریف کنند. این کمپین فقط ۲ساعت بعد از اجرا کنسل شد. چون هشتگ به بشتگ تبدیل شده بود و مردم همه‌ی اعتراضاتِ خود را از این طریق اعلام می‌کردند! 

هشتگ در توییتر

استفاده از هشتگ در توییتر به عنوان یک فرهنگ حرفه‌ای، تقریباً جا افتاده است که برای هر توییت، یک هشتگ به‌کار رود. هشتگ دوم زمانی معنا پیدا می‌کند که بخواهیم موقعیتی را به توییتِ خود اضافه کنیم.
استفاده از سه هشتگ، کاملاً به عنوان یک سقف در توییتر مطرح می‌شود. 

هشتگ در اینستاگرام

از میانِ شبکه‌های اجتماعی، ماجرای هشتگ در اینستاگرام کمی متفاوت است. در اینستاگرام کاربران، گاهی هشتگ‌ها را نه برای تعریفِ موضوع و فهرست‌بندی، بلکه برای بیانِ احساسات، شوخی کردن یا کارهای مشابه به‌کار می‌روند. بعید نیست که کسی، عکسِ یک نامه‌ی نامناسب یا پُر از غلط املایی را در اینستاگرام بگذارد و زیر آن از #افتضاح استفاده کند! در این حالت منظورِ کاربر، این نیست که این نامه در گروهِ افتضاح طبقه‌بندی می‌شود! بلکه تاکید بر حال و هوای کاربر هنگام مشاهده نامه است.

هشتگ به روایت جستجوگر

هشتگ علاوه بر اینکه ابزاری خوب و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی به‌حساب می‌آید، در موتورهای جستجوگر هم می‌تواند بسیار مفید باشد. موتورهای جستجو، محتوای وب را به دسته‌های مختلفی از داده که به آن‌ها داده‌های ساختار یافته گفته می‌شود تقسیم می‌کند. اما وقتی در قالب متن شروع به صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که روزانه مقدارِ بسیار زیادی محتوا تولید می‌شود که دیده شدن در بین آن‌ها کارِ دشواری است. اما هشتگ می‌تواند این تمایز را ایجاد کند تا شما شانسِ بیشتری برای دیده شدن داشته باشید.
به طور مثال؛ شما می‌خواهید کاری کنید تا یک تصویر، شانس بیشتری برای دیده شدن در جستجوگرها داشته باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌کارها به اشتراک گذاشتن آن عکس در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از هشتگ‌های متناسب با آن تصویر است. همچنین استفاده مشتق‌های هشتگِ آن موضوع می‌تواند به بیشتر دیده شدن آن کمک کند. 

هشتگِ زندگی خراب کن!

علاوه بر لایک کردن که این روزها در بسیاری از نقاطِ جهان توسطِ دست هم به عنوانِ نشانه‌ی بصری مورد استفاده قرار می‌گیرد، علامتِ هشتگ هم تازگی‌ها در دیدارها و گفتگوهای جوانان، به صورت بصری نمایش داده می‌شود.
به طور مثال؛ نسل جدید فرزندانِ شبکه‌های اجتماعی، دقیقاً زمانی که می‌خواستند روی فیس‌بوک، پس از نقلِ یک خبر بنویسند: #فاجعه حالا در گفتگوی خود پس از شنیدن یک خبر فاجعه‌آمیز، دستان خود را به چنین شکلی نشان می‌دهند و فقط می‌گویند: فاجعه!
به نظر می‌رسد این هجومِ شدیدِ هشتگ‌ها به زندگی انسان‌ها، برای خیلی‌ها چندان خوشایند نیست. به عبارت دیگر، حتی اگر موضعِ بی‌طرفانه هم داشته باشیم؛ به هر حال، یک نکته‌ی انکار ناپذیر در این بحث‌ها وجود دارد. خوب یا بد، شبکه‌های اجتماعی، به صورت جدی پا را از قلمرو اولیه خود فراتر گذاشته‌اند…

پس از مروری کوتاه بر تاریخچه هشتگ، تصمیم داریم تا محتوایی در رابطه با استراتژی و نحوه درستِ استفاده از هشتگ ارائه کنیم. با نظرات خود مارا یاری نمایید

منبع :یوزنامه

Comments